Fördommar

Innan jag skaffade Zozzo hade Jag egentligen ingen aning om dessa rasfördommar.
Min mamma hade fördommar, det vet jag ;)
 
Men sen vi skaffade Zozzo inser man att fördommarna finns precis ÖVERALLT.
Typ, en dag när vi var inne o gick i boulongerna ganska precis när vi fått hem henne så möter vi en dam/tjej/kvinna whatever med två små ettriga saker. Mamma med Viola går först och tanten släpper fram sina hundar som hejar glatt. Zozzo sitter kanske 5 meter bakom. Fint. och tittar på. Hennes svans går som en propeller för hon är ju så glad. När kärringen (ja, hon blev en kärring) går förbi oss, går hon av cykelbanan, ner på gräset och tar ut svängen typ 10 meter. 

Samma vända så möter vi en mamma och hennes barn, när hon ser Zozzo så drar hon ungen över på hennes andra sida och så långt ifrån oss som det bara går och blänger med en äcklande blick. När dom senare möter Viola beter dom sig som att det inte va en hund brevid dom.

Självklart vet jag att folk kan vara rädda. Men det är så synd!
 
Folk säger att amstaff/pitbull är en dominat ras som inte "släpper in dig i ditt egna kök" 
DET är det sämsta jag hört. Zozzo är en mesig hund. Utan att ljuga.
Viola, som är en dvärgschanauzer, tar ben ur zozzos mun och går därifrån med dom. Då är man inte en dominant hund enligt mig. Hennes kompis, äter upp hennes mat, i hennes skål, i hennes hus. Då är man heller inte en dominant hund.

På hundpromenader när vi matar Zozzo vid ett möte kan vi få höra; Hon äter inte upp handen på dig?

Jag önskar att alla som har fördommar om den här rasen kan få träffa Zozzo. Vara med henne en dag och se att hon är världen lyckopiller som inte gör en fluga förnär. 
Det är ägarna det är fel på. Inte hunden. 
Amstaffen är en sån svag hund inombords och vill bara göra sin ägare glad. Därför är det så lätt att få den att göra precis vad man vill. 

Men jag och Zozzo ger inte upp. Vi kämpar på och ska visa världen vilken nanny dog dom är!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0