HISTORY

Tänkte väl ta och berätta lite så ni fattar varför jag är så deppad just nu:

För över 5 år sedan skaffade jag och carro en varsin kanin, Doris och kikki.
Vi hade dom i stallet i en ute box och livet lekte. Vi gjorde allt med dom där kaninerna,
t.om gick runt hille med dom. haha (=
Efter ett tag så upptäckte vi pungkulor(!!!) på Doris, min kanin.
Vi åkte till veterinären och kastrerade han och vet. sa " ni har haft tur som inte fått några ungar" ja, peppa peppa va? Två dagar senare kom det 4 bebisar och doris döptes genast om till Dogge ;)

3 av ungarna såldes, men den 4, lillen behöll vi. Hon var undernärd och höll flera gånger på att dö. Hon fick inte dia lika mycket som dom andra och kikki tog inte riktigt hand om henne som hon skulle göra. Vilket resulterade till att hon blev som hon blev, lite smågulligt korkad.

Dom där tre har vart världens mysigaste kaninfamilj. Men för tre veckor sedan hände det någon:
Dogge dog. Hittade ju som sagt han i buren där han fått en hjärblödning.

Kicki och lillen vart inte desamma efter hans död, det hade ju alltid varit dom 3 och nu var dom bara två.
Dom åt ingenting på två dagar och var helt nere och deppade. Man såg verkligen på dom att någonting var helt fel.

Lillen har alltid haft problem med sin mage, hon har blivit dålig i magen av alllllt, vilket resulterade till att bajset fastnar i rumpan på henne. och jag har helt ärligt prövat allt på henne, klippt henne i baken, rakat, tvättat, bytt foder, vitaminer ALLT. Men det är svårt att hålla koll på det.

I lördags när jag kom ut och skulle släppa ut dom så ligger lillen på rygg ( som hon brukar hamna på men aldrig kommer upp) jag sa som vanligt " men lilla gumman varför ligger du här". När jag löft upp henne så bara ramlade baken på henne. Jag tog ut henne på gräset och såg att hon hade fullt med bajs där. Rusade in och hämtade trimmväskan, borstade och klippte tills jag såg.. nu kommer det äckliga. Hennes analöppning va ca 3-4 cm stor och fullt med fluglarver. jag började grina hysteriskt ringde mamma och carros mamma, sedan en kille som kom och tog bort henne. Sedan när vi kände på hennes mage var den helt uppsväld och förmodligen full med larver som åt upp henne innefrån :'(

 Ni förstår nog inte hur otroligt jobbigt det här var för mig. Att se sin kanin sådär när man har kämpat så länge, och jag såg verkligen hur hon led, hur ont hon hade :( Och ingen va hemma . Var ju bara jag och marcus, resten va i stugan. Iaf så kom en kille och tog bort henne och vi valde att ta bort kicki på en gång. Ni riktiga djurvänner fattar nog varför. En kanin som under hela sitt liv aldrig har varit ensam kan man inte lämna själv, hon skulle dö av sorg kan jag lova er.

Det var en riktigt jobbig dag. Men nu ligger alla 3 bredvid varandra. Och jag hoppas dom har det bra i kaninhimlen!


VILA I FRID, SKRUTTISAR! <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0